De E-go, net een gewone fiets

Een e-bike die op het oog nauwelijks te onderscheiden is van een gewone fiets. Voor de ontwikkeling van de E-go deed het Heerenveense bedrijf een beroep op de WBSO. Met deze vinding wil Batavus een jongere markt aanboren en het elektrisch fietsen ‘modern’ maken.

De eerste vraag aan Jan Jacob Altenburg, eindverantwoordelijk voor R&D bij Batavus is: hoe belangrijk is innovatie voor de rijwielbranche? “Innoveren, inspelen op trends en doorontwikkeling zijn onze levensaders. In de rijwielbranche is stilstand achteruitgang. Ieder jaar brengen we daarom een nieuwe collectie op de markt, omdat zowel de vakhandel als de consument nieuwe modellen en kleuren wil zien. Fietsen zijn modegevoelig, daarom worden bijvoorbeeld de ontwikkelingen in de autobranche op de voet gevolgd. Maar wij ontwikkelen meer dan nieuwe frames en nieuwe kleuren, we steken ook veel energie in het verbeteren van de techniek en ergonomie.”

Marktinnovatie

Productinnovatie en -verbetering zijn bij Batavus doorlopende processen. “Onderscheidend aan de ontwikkeling van de E-go is ons streven naar marktinnovatie. Met deze e-bike willen we de markt voor elektrisch fietsen innoveren en een nieuwe, jongere doelgroep aanspreken. Door het plaatsen van de accu in de kettingkast denken we dat het mogelijk is”, aldus Altenburg. “De E-go verschilt optisch nauwelijks van een conventionele fiets en combineert een moderne uitstraling met hoogwaardig rijcomfort. Hierdoor zal de e-bike bijvoorbeeld ook mensen aanspreken die dagelijks op de fiets naar het werk gaan. Daarnaast is door de plaatsing van de accu in de kettingkast het rijcomfort vergroot en ligt het zwaartepunt lager, zodat de E-go makkelijk hanteerbaar is.”

Prototype

In 2008 ontstond het idee om een nieuwe elektrische fiets te ontwikkelen. “Samen met een leverancier bouwden we een ruw prototype waarbij de accu werd geplaatst in de kettingkast. Dat was ons uitgangspunt en van daaruit hebben we de E-go verder ontwikkeld”, vertelt zijn technische collega Henk van der Veen. Hij voegt daaraan toe dat het een tijdrovend proces was, want al met al vergde de ontwikkeling van de E-go ruim 10.000 uur. “Dat zijn niet alleen de research en development uren, maar ook uren van collega’s in de productie die het ontwikkelproces hebben ondersteund.” Dat het zoveel tijd kostte, had te maken met de andere plaatsing van de accu. “Plaatsing van de accu onder de bagagedrager is inmiddels gemeengoed. Het positioneren van de accu in de kettingkast betekende echter dat de fiets op tal van fronten aangepast moest worden. Zowel de kettingkast, de bedrading, als het frame werden opnieuw ontworpen en vervolgens werd de vorm van de accu door de leverancier afgestemd op de nieuwe fiets.”

Ontwikkeling

“Het traject van het eerste ontwerp tot de productie in mei 2012 is lang geweest en er zijn ruim vijf verbeterde versies van het prototype gemaakt”, vult Altenburg aan. “Omdat er zoveel tijd en geld gemoeid was met de ontwikkeling van de E-go, was het voor ons van groot belang dat we een beroep konden doen op de WBSO. Inmiddels is onze nieuwe e-bike enthousiast ontvangen door de markt, dat neemt echter niet weg dat het essentieel is om de kostprijs en de opbrengsten in de gaten te houden. Door de WBSO konden we de ontwikkelingskosten beperken en daarnaast biedt het ons de mogelijkheid om bij toekomstige winsten een beroep te doen op de Innovatiebox.” Batavus beschikt voor de E-go over een S&O-verklaring. Hierdoor kan zij winst uit innovatieve activiteiten in een speciale tariefbox binnen de vennootschapsbelasting onderbrengen. Over deze winsten geldt een belastingtarief van 5 procent in plaats van 20 of 25 procent.

Bron: Dit is een voorbeeldproject zoals omschreven op de website van AgentschapNL

 

WBSO.biz helpt

WBSO.biz helpt u bij de financiering van innovatie en begeleiden uw innovatietraject door het inzetten van business development specialisten en ervaren ondernemers met een groot beschikbaar netwerk. Onze brede expertise is de basis van onze hoogwaardige diensten. Als een voorop lopend onafhankelijk project- en adviesbureau beschikken wij bovendien over een jarenlange ervaring op het gebied van subsidies zoals de WBSO.

Subsidie aanvragen

Wij kunnen u op verschillende wijzen van dienst zijn. Onze adviseurs inventariseren bijvoorbeeld de financieringsmogelijkheden en doen voor u de subsidieaanvragen. Wij verzorgen voor u het contact met de subsidieverstrekkers. Uw subsidie wordt op deze manier veilig gesteld.

Ons team geeft advies aan ondernemers in diverse sectoren. De WBSO aanvraag verzorgen wij op basis van “no cure no pay”. Wilt u meer weten over deze regeling? Neem gerust contact op. Wij helpen u verder.

Wat is de WBSO subsidie? Combineer de WBSO aanvraag met de RDA subsidie! Slechts 5% Vennootschapsbelasting met de innovatiebox
Iedere ondernemer in Nederland die research and development gaat doen, kan een WBSO subsidie aanvragen. Het maakt niet uit hoe groot uw onderneming is of in welke bedrijfssector u werkt. De WBSO subsidie verlaagt de loonkosten aanzienlijk. Bij toewijzing ontvangt u een tegemoetkoming. Niet contant, maar in de vorm van een vermindering op uw loonheffing (loonbelasting en premie volksverzekeringen) en/of aftrek S&O (inkomstenbelasting). De RDA is bedoeld om financiële lasten voor speur- en ontwikkelingswerk te verlagen. Voor uren of loonkosten kunt de WBSO aanvragen. Voor andere kosten en uitgaven van R&D-projecten is er de RDA. De Innovatiebox (vroeger Octrooibox) is er ook voor het MKB en bedoeld om bedrijven te stimuleren innovatief actief te zijn. Met de Innovatiebox betaalt u 5% Vennootschapsbelasting i.p.v. maximaal 25%.

 

  • Voor u aanbevolen: